tirsdag den 30. september 2014

Room of Constantine

This is the first of the so-called Africa Halls and this particular one was named after the Siege of Constantine in Algeria in 1832. The room is otherwise dominated by large paintings of French military victories by the new French monarchy in the 1830's. Horace Vernet is the artist behind the wall-portraits. Several virtues - including Strength, Loyalty, Prudence, Vigilance, Justice, Persistence, Temperance and Value - are represented in the art as well.





Gallery of Illustrious Men

Some of the most famous men of the French history as well as renowned courtiers are represented in this gallery which includes statues of several Chancellors, Marshals of France and high-ranking politicians. This gallery is probably the longest in Versailles and it stretches almost the entire North Wing, only interrupted by the emergence of the Opera. In Louis XVI's time busts of Enlightenment-philosophers were added to the gallery.








The Grand Condé

Mme. Sophie's Telescope



Madame Sophie (one of Louis XV's many daughters) owned this Gregorian telescope - there is a mark on it which says "Made or Madame Sophie of France".

søndag den 28. september 2014

Opera Foyer

The Opera Foyer is decorated with statues by Pajou which all relates to the arts: Apollo, Venus, Abundance, Peace, Youth, Health, Lyrics, Drama etc. The foyer is dramatically spacious since both floors have been included as a part of the construction - for scale the windows indicates where the apartments on the first floor are.




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lørdag den 27. september 2014

Collection of: the Grand Dauphin

Louis, le Grand Dauphin spent his whole life living in the shadow of his father (Louis XIV) and waiting for the day he would become King himself. Sadly for him, he never ascended the throne but he did have a long time and a seemingly endless fortune to spent. And with a natural taste for art this quickly manifested in a collection large enough to rival his father.
It would seem that crystal and jasper were a favourite of the Grand Dauphin.

Brûle-parfum en jade, école française, 1684-1687- Collection du Grand Dauphin, fils de Louis XIV – Madrid, Musée National du Prado A la mort de Louis de France (1711), fils de Louis XIV, une partie de sa collection d'objets précieux est revenue à son fils Philippe V, roi d'Espagne. Cette collection est conservée au Musée National du Prado, sous le nom du Trésor du Dauphin (Tesoro del Delfín). - от . .
Perfume-burner of Jasper

Vase avec son couvercle (jaspe, or, camées), Paris, Jean Royel, 1687-1689 - Collection du Grand Dauphin, fils de Louis XIV – Madrid, Musée National du Prado A la mort de Louis de France (1711), fils de Louis XIV, une partie de sa collection d'objets précieux est revenue à son fils Philippe V, roi d'Espagne. Cette collection est conservée au Musée National du Prado, sous le nom du Trésor du Dauphin (Tesoro del Delfín).
Jasper vase with cameos
Aiguière en jaspe, Milan, atelier des Miseroni, 1610 - Collection du Grand Dauphin, fils de Louis XIV – Madrid, Musée National du Prado A la mort de Louis de France (1711), fils de Louis XIV, une partie de sa collection d'objets précieux est revenue à son fils Philippe V, roi d'Espagne. Cette collection est conservée au Musée National du Prado, sous le nom du Trésor du Dauphin (Tesoro del Delfín)
Jasper goblet
Plateau en jaspe, Milan, atelier des Miseroni, 1610 - Collection du Grand Dauphin, fils de Louis XIV – Madrid, Musée National du Prado A la mort de Louis de France (1711), fils de Louis XIV, une partie de sa collection d'objets précieux est revenue à son fils Philippe V, roi d'Espagne. Cette collection est conservée au Musée National du Prado, sous le nom du Trésor du Dauphin (Tesoro del Delfín)
Jasper plate
 Coupe en jaspe en forme de coquille, Augsbourg, Johann Daniel Mayer, 1662-1675 - Collection du Grand Dauphin, fils de Louis XIV – Madrid, Musée National du Prado A la mort de Louis de France (1711), fils de Louis XIV, une partie de sa collection d'objets précieux est revenue à son fils Philippe V, roi d'Espagne. Cette collection est conservée au Musée National du Prado, sous le nom du Trésor du Dauphin (Tesoro del Delfín).
         Jasper cup (with a snail!)
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Salt-cellar of gold, onyx and enamel
Nef en cristal de roche, Giovanni Ambrogio Miseroni, Italie (Milan), 1550-1575 - Collection du Grand Dauphin, fils de Louis XIV – Madrid, Musée National du Prado A la mort de Louis de France (1711), fils de Louis XIV, une partie de sa collection d'objets précieux est revenue à son fils Philippe V, roi d'Espagne. Cette collection est conservée au Musée National du Prado, sous le nom du Trésor du Dauphin (Tesoro del Delfín). - с Antonella Fabriani Rojas.
Crystal bowl
Vase en jaspe vert, atelier des Miseroni, Italie (Milan), 1530-1540 – décoration: Paris, dernier quart du XVIIe siècle - Collection du Grand Dauphin, fils de Louis XIV – Madrid, Musée National du Prado A la mort de Louis de France (1711), fils de Louis XIV, une partie de sa collection d'objets précieux est revenue à son fils Philippe V, roi d'Espagne. Cette collection est conservée au Musée National du Prado, sous le nom du Trésor du Dauphin (Tesoro del Delfín).
Green jasper vase
Coffret avec intailles et camées, monture école de Pierre Delabarre, Paris, 1624-1645 - Collection du Grand Dauphin, fils de Louis XIV – Madrid, Musée National du Prado A la mort de Louis de France (1711), fils de Louis XIV, une partie de sa collection d'objets précieux est revenue à son fils Philippe V, roi d'Espagne. Cette collection est conservée au Musée National du Prado, sous le nom du Trésor du Dauphin (Tesoro del Delfín)
Cameo casket
Gondole en cristal de roche, Atelier des Saracchi, Italie (Milan), dernier tiers du XVIe siècle - Collection du Grand Dauphin, fils de Louis XIV – Madrid, Musée National du Prado A la mort de Louis de France (1711), fils de Louis XIV, une partie de sa collection d'objets précieux est revenue à son fils Philippe V, roi d'Espagne. Cette collection est conservée au Musée National du Prado, sous le nom du Trésor du Dauphin (Tesoro del Delfín)
Crystal boat

Coupe en cristal de roche, Augsbourg, Johann Daniel Mayer, 1662-1675 - Collection du Grand Dauphin, fils de Louis XIV – Madrid, Musée National du Prado A la mort de Louis de France (1711), fils de Louis XIV, une partie de sa collection d'objets précieux est revenue à son fils Philippe V, roi d'Espagne. Cette collection est conservée au Musée National du Prado, sous le nom du Trésor du Dauphin (Tesoro del Delfín)
Crystal goblet
Vase en cristal de roche, Giovanni Battista Metellino, Italie (Milan), dernier tiers du XVIIe siècle - Collection du Grand Dauphin, fils de Louis XIV – Madrid, Musée National du Prado A la mort de Louis de France (1711), fils de Louis XIV, une partie de sa collection d'objets précieux est revenue à son fils Philippe V, roi d'Espagne. Cette collection est conservée au Musée National du Prado, sous le nom du Trésor du Dauphin (Tesoro del Delfín).
Crystal ewer
Vase en cristal de roche, attribué à l'atelier des Saracchi, Italie (Milan), dernier tiers du XVIe siècle - Collection du Grand Dauphin, fils de Louis XIV – Madrid, Musée du Prado A la mort de Louis de France (1711), fils de Louis XIV, une partie de sa collection d'objets précieux est revenue à son fils Philippe V, roi d'Espagne. Cette collection est conservée au Musée National du Prado, sous le nom du Trésor du Dauphin (Tesoro del Delfín)
Crystal vase
Coupe en sardoine, monture Pierre Delabarre, Paris, milieu du XVIIe siècle - Collection du Grand Dauphin, fils de Louis XIV – Madrid, Musée National du Prado A la mort de Louis de France (1711), fils de Louis XIV, une partie de sa collection d'objets précieux est revenue à son fils Philippe V, roi d'Espagne. Cette collection est conservée au Musée National du Prado, sous le nom du Trésor du Dauphin (Tesoro del Delfín).
Carnelian bowl
Coffret avec intailles et camées, monture école de Pierre Delabarre, Paris, 1624-1645 - Collection du Grand Dauphin, fils de Louis XIV – Madrid, Musée National du Prado A la mort de Louis de France (1711), fils de Louis XIV, une partie de sa collection d'objets précieux est revenue à son fils Philippe V, roi d'Espagne. Cette collection est conservée au Musée National du Prado, sous le nom du Trésor du Dauphin (Tesoro del Delfín)
Carnelian bowl

onsdag den 24. september 2014

The Courtyard of Monseigneur

This courtyard was named for the only surviving son of Louis XIV and Marie Thérèse who was otherwise simply known as le Grand Dauphin - actually "Monseigneur" is in itself short for "Monseigneur le Dauphin". Like the remaining part of Versailles built by Louis XIV the courtyard is made from white and slightly pink stones; the walls are decorated with medallions cut in stone. As with the Queen's Courtyard, this place would have smelled terribly in the Ancien Regime. Despite regulations it was quite common for servants who wanted to avoid the long way out of the castle to simply empty chamberpots out of the window and since there is no place for it all to go, you can imagine that it would have to be cleaned out once in a while...
Nowadays, there is drain at the centre and judging from the stone paving it has been there for a while (perhaps even from the beginning) but still the filth would have been awful.


View of the passageway into the Queen's courtyard

Vestibule of the Queen's Staircase

What goes up must naturally come down again and the Queen's Staircase has it's beginning here. Today, it is located rather strangely among boutiques and an entrance but in times past it was ideally located for the Queen's usage. Like the remainder of the staircase itself it the vestibule is mainly made of marble. The vestibule itself benefits from a lot natural light from the high windows leading out into the Marble Courtyard.




Juli 2010 -- © 2010 by J.S.

April 2010 -- © 2010 by J.S.
Apollo statue
Look from the staircase down towards the vestibule

The Royal Collections

Besides the furniture and trinkets used to adorn their homes, it was common for art-lovers - with a fortune to spend - to create large collections of objets d'art or "art objects". Also, the so-called "curiosities" were popular; they constituted of objects with a unique feature (for example a one-of-a-kind locking-mechanism) or scientific elements. The latter were especially popular with Louis XV and Louis XVI who both had a great passion for natural science.

Check out the collections of royals and nobility (with as many photos as possible):








Sèvres Collections


Thanks to Madame de Pompadour the factory of Sèvres became a royal favourite and supplier in 1753 and continued to supply the royal family with porcelain until the time when the revolution broke out.

Of course, porcelain had been popular with the courts of Europe for centuries before this time. Naturally, this means that over time each member of the royal family had a considerable collection of porcelain (both Sèvres and not) - often the design is a great indicator of the owner's personal style.









Diplomatic Gifts

"From France with Love"
Diplomatic gifts from the French royal family


Louis XIV's Collection

Louis XIV had one of the most elaborate collections in Europe in the 17th century; all crafted by the masters of Europe (particularly Italy and, of course, France). The items in the collection were made of the most exquisite materials such as amethyst, carnelian, enamel and agate, all of which was set in gold and studded with gemstones.

Coupe en améthyste en forme de coquille, achetée par Louis XIV en 1687 – Milan, seconde moitié du XVIe siècle; Monture: or émaillé, rubis, diamants, Paris, vers 1685 - Paris, Musée du Louvre
Amethyst goblet,
Added: 1687
Vase à neuf pans en améthyste, acquis par Louis XIV en 1683 – Paris, XIVe siècle (?) , - Paris, Musée du Louvre
Amethyst cup,
Added: 1683


Urne en améthyste, collection de Louis XIV - Objet taillé dans une seule améthyste - Pierre : Italie, XVIe siècle (?) - Monture : Paris, vers 1670 – Paris, Musée du Louvre
Amethyst urn


Coupe ovale en agate, entrée dans la collection du cardinal Mazarin et puis dans celle de Louis XIV – Paris, vers 1650 - Paris, Musée du Louvre
Agate goblet,
inherited from Cardinal Mazarin
Coupe ovale en agate, entrée dans la collection du cardinal Mazarin et puis dans celle de Louis XIV – Paris, vers 1650 - Paris, Musée du Louvre
Agate Goblet,
inherited from Cardinal Mazarin 
Vase en mosaïque de lapis-lazuli, entré dans la collection de Louis XIV entre 1681 et 1684 – François Ier Roberday (Maître orfèvre à Paris en 1621 - mort en 1651), Paris - Paris, Musée du Louvre
Lapis lazuli vase,
added: 1681-84

Coupe en jade (incrustations d’or, rubis), entrée dans la collection de Louis XIV entre 1684 et 1701 – Istanbul, vers 1550-1560 - Paris, Musée du Louvre
Jade bowl,
added: 1684-1701
Vase en prime d'émeraude (chromojadéite), entré dans la collection du cardinal Mazarin et puis dans celle de Louis XIV – Milan, vers 1535; Monture: Paris, vers 1630 - Paris, Musée du Louvre
Emerald vase,
inherited from Cardinal Mazarin


Coupe ovale en jaspe fleuri, entrée dans la collection du cardinal Mazarin et puis dans celle de Louis XIV – Ottavio Miseroni, Prague, fin du XVIe siècle - début du XVIIe siècle - Paris, Musée du Louvre
Jasper bowl,
inherited from Cardinal Mazarin

Coupe couverte en jade, entrée dans la collection de Louis XIV entre 1684 et 1701 – Milan, vers 1600 - Paris, Musée du Louvre
Jade bowl,
added: 1684-1701
Coupe ronde en prime d'émeraude (chromojadéite), provenant de l'ancienne collection d'Henri II, entrée dans la collection de Louis XIV vers 1685 – Milan, vers 1535 - Paris, Musée du Louvre
Emerald bowl,
added: 1685 (was a part of Henri IV's collection)
Coupe couverte en jade, entrée dans la collection de Louis XIV entre 1681 et 1684 – Milan, vers 1600 - Paris, Musée du Louvre
Jade bowl,
added: 1681-84

Coupe en cristal de roche, entrée dans la collection de Louis XIV entre 1684 et 1701 - Coupe (nef ovale) et monture : Milan, troisième quart du XVIe siècle; Pied: art rhéno-mosan, XIIe siècle (?); Base: Paris, milieu du XVIe siècle – Paris, Musée du Louvre
Crystal goblet,
added: 1684-1701
Coupe en cristal de roche en forme de coquille, entrée dans la collection de Louis XIV vers 1701 – attribuée à Giovanni Battista Metellino, Milan, vers 1685 - Paris, Musée du Louvre
Crystal bowl with bird,
Added: 1701
Coupe à pans en cristal de roche, entrée dans la collection de Louis XIV entre 1687 et 1701 – Attribuée à Giovanni Battista Metellino, Milan, vers 1685 - Paris, Musée du Louvre
Crystal cup,
added: 1687-1701
Aiguière en cristal de roche, provenant de la collection du cardinal de Richelieu, entrée dans la collection de Louis XIV entre 1681 et 1684 - La pierre a été taillée à la fin de l'époque médiévale et a reçu des scènes gravées au XVIe siècle à Milan – Monture: Milan , milieu du XVIe siècle – Paris, Musée du Louvre
Crystal decanter,
part of Cardinal Richelieu's collection
      
Coupe en agate en forme de coquille, entré dans la collection du cardinal Mazarin et puis dans celle de Louis XIV – Milan, 2nde moitié du XVIe; monture: Paris, milieu du XVIIe siècle (?) - Paris, Musée du Louvre
Agate bowl,
inherited from Cardinal Mazarin
Coupe ovale en jaspe, entrée dans la collection de Louis XIV avant 1673 - Pierre : Hans Kobenhaupt, Stuttgart, vers 1620 - Monture : Stuttgart, vers 1620 – Paris, Musée du Louvre
Jasper goblet,
added: before 1673
Salière (agate, or, émaux opaques sur ronde-bosse d'or, perles), entrée dans la collection de Louis XIV entre 1681 et 1684. C'est l'une des rares œuvres du XVe siècle ayant conservé sa monture d'origine et qui est entrée dans la collection de ce souverain – Paris, Musée du Louvre
Agate salt-cellar,
added: 1681-84
Vase en sardoine (Art byzantin Xe - XIe siècle) , entré dans la collection de Louis XIV après avoir été une des pièces les plus chères de la collection du cardinal Mazarin – monture attribuée à Richard Toutain le jeune, Paris, vers 1570 - Paris, Musée du Louvre
Carnelian cup,
Aiguière en sardoine, entrée dans la collection de Louis XIV entre 1681 et 1684 - Ier siècle avant J.-C. - Ier siècle après J.-C., additions du XVIIe siècle – Monture: Pierre Delabarre, Paris, vers 1630 - Paris, Musée du Louvre
Carnelian ewer,
added: 1681-84
Aiguière en sardoine, entrée dans la collection de Louis XIV avant 1673 - Pierre: 1er av J.C.-1er siècle ap J.-C; monture: Paris, vers 1665 - Paris, Musée du Louvre
Carnelian ewer,
added: before 1673
Aiguière en sardoine, Collection de Louis XIV – Attribuée à l'Atelier Blanc et Rose, Paris, vers 1665 - Paris, Musée du Louvre
Carnelian ewer

Coupe couverte en agate, entrée dans la collection de Louis XIV entre 1681 et 1684 – monture: Paris, vers 1570 - Paris, Musée du Louvre
Agate bowl,
added: 1681-84
Aiguière (sardoine, or émaillé, cent dix rubis, cent quatre-vingt dix diamants, soixante émeraudes, quatorze opales), entrée dans la collection de Louis XIV avant 1673 - Monture : Pierre Delabarre, Paris, vers 1630-1635 - Paris, Musée du Louvre
Agate/enamel and gemstone ewer,
added: before 1673

Coupe ovale couverte en jaspe, entrée dans la collection de Louis XIV avant 1673 - Atelier des Saracchi, Milan, dernier quart du XVIe siècle - Paris, Musée du Louvre
Jasper bowl,
added: before 1673
Coupe en jaspe sanguin en forme de dragon, entrée dans la collection du cardinal Mazarin (1602-1661) et puis dans celle de Louis XIV – Atelier des Saracchi?, Milan, dernier quart du XVIe siècle? - Paris, Musée du Louvre
Dragon-shaped jade bowl,
inherited from Cardinal Mazarin

Coupe ovale en sardoine, entrée dans la collection de Louis XIV, grand amateur de pierres dures, avant 1673 - Monture : Paris, vers 1665, avec camées du XVIe siècle - Paris, Musée du Louvre
Agate bowl,
added: before 1673
Nef en lapis-lazuli (XVIe siècle Italie), entrée dans la collection de Louis XIV avant 1673 – monture: Paris, vers 1670 - Paris, Musée du Louvre
Lapis lazuli cup,
added: before 1673

Aiguière en agate, entrée dans la collection de Louis XIV avant 1673 - Monture en or émaillé, Paris, vers 1650 - Paris, Musée du Louvre
Agate Ewer,
Added: before 1673
Coupe ovale en agate, entrée dans la collection du cardinal Mazarin et puis dans celle de Louis XIV – Paris, vers 1650 - Paris, Musée du Louvre
Agate goblet,
Inherited from Cardinal Mazarin
Aiguière en agate, entrée dans la collection de Louis XIV entre 1681 et 1684 – Monture: Jean Vangrol, Paris, vers 1640 - Paris, Musée du Louvre
Agate ewer,
added: 1681-84
Coupe ovale en agate, entrée dans la collection de Louis XIV entre 1669 et 1673 – Milan, troisième quart du XVIe siècle - Paris, Musée du Louvre
Agate bowl,
added: 1669-1673
Coupe trilobée en lapis-lazuli, collection de Louis XIV – Pierre: 2e moitié du XVIe siècle; Monture: Milan, fin XVIe siècle - Paris, Musée du Louvre
Lapis lazuli bowl
Coupe à douze pans en cristal de roche, entrée dans la collection de Louis XIV entre 1684 et 1701 - Paris ou Venise (?), XVe siècle; Monture en argent doré: France (?,) fin du XVIe siècle - Paris, Musée du Louvre
Crystal and gold decanter,
Added: 1684-1701
Christ à la colonne en jaspe sanguin et cristal de roche, acquis par Louis XIV en 1671 - Pierre : Italie, vers 1650 (?) - Monture : Paris, vers 1660-1670 - Paris, Musée du Louvre
Christ on a column of jasper,
added: 1671

Vase en marbre bréchique (milieu du XVIe siècle, Pau), provenant de la collection d'Henri IV, il fut ensuite acquis par le cardinal Mazarin, avant d'entrer dans la collection de Louis XIV - Monture: Paris, milieu du XVIIe siècle - Paris, Musée du Louvre
Marble vase,
inherited from Cardinal Mazarin (was a part of Henri IV's collection)

Coffre d’or exécuté pour Louis XIV. Paris, 1676. Jacob Blanck, orfèvre ; Jean Pitan, marchand © Ancienne collection royale. Paris, musée du Louvre
Gold chest,
added: 1676